Nagyvászon és Hangszóró

Nagyvászon és Hangszóró

Trashmozi #01 - Az enyém a hatalom - The Masters of the Universe (1987)

2024. szeptember 24. - Faszi, a Filmes Fenegyerek

Valamit meg kell valljak; imádom a trash filmeket. És mivel ezen a blogon a kedvenc filmjeimet ünneplem, azokról is szólni kell, amiért kevesen emelnek szót. :) Ezért minden hónap utolsó hetén kicsit lejjebb merészkedünk a mainstream vonalánál és a kicsit suta, kicsit sánta, kicsit béna, kicsit mindenki által elhagyott filmekkel fogunk foglalkozni. Teszem ezt azért, mert mindenki szinte csak ugyanazokról a mozikról beszél és hát valakinek az elesetteket is fel kell karolnia. :) Hátha van még olyan, aki nem hallott róluk és tetszene neki. Én pedig nagyon szívesen vállalom ezt a feladatot. :) Szóval minden hónap utolsó hetén Trashmozi a Nagyvászon és Hangszóró blogon. Szívesen. :) 

Már az elején le kell szegezzem; ez az egyik kedvenc filmem. És nem azért, mert parádés a szereposztás vagy a forgatókönyv, esetleg annyira kiemelkedő a rendezés vagy az operatőri munka (bár, igaz, hogy azért vannak állati jó pillanatai ennek a filmnek, mindjárt meg is nézzük őket). Gyerekkorom első VHS filmje, természetesen a kornak megfelelően német nyelven, hangalámondással. Ez az a film, amit a legtöbbször néztem meg eddig életemben és bár nem számoltam, több százszor már biztosan láttam. És nem, nem túlzok.

És igen, minden hibáját ismerem és mivel gyerekkori jóbarátom, és nem is tehet róluk, meg is bocsájtottam őket neki. :) Hamarosan megvizsgáljuk, miben ment félre ez a mozi, és mi az, amiben sokkal többet tudott felmutatni, mint más hasonló "kard és varászlat" filmek. Mert hogy van, amiben sokkal merészebb és jobb volt, mint a kortársai. Drágáim, ezen a héten a kedvenc trashfilmem, a Masters of the Universe van terítéken. És csak szólok, ez most hosszú lesz. ;)

Először a közérdekűek:

Mivel rühellem a magyar címet (A világ urai, hát szerintem kicsit lehettek volna kreatívabbak is, de hát ez van), az eredeti angolt használom a cikkben. Köszi a megértést. 

Mind mindig, most is SPOILERes a bejegyzés, szóval csak csínján az olvasással, bár az is igaz, hogy nagy katarzis élményt nem nyújt a film. 

Jut eszembe, az előző posztokat is felpörgethetnéd. :) Valamiért a legutóbbit, amit a Csinibabáról írtam nem rakták ki a blog.hu címplajára. Jó lenne, ha elolvasnád és dobnál egy visszajelzést, tényleg olyan ócska lett? Köszi. :)

dd046d7beadde02b0e7c94bb229c4c17.jpg

A film plakátja

És akkor a film:

De miről is szól?

Skeletor a Kozmikus kulcs segítségével elfoglalta Grayskull kastélyát és foglyul ejtette a Varázslónőt. Eternia utolsó reménye He-Man, aki Teelával és Man-At-Arms-al együtt megment egy ezermester törpét, Gwildort, akiről később kiderül; köze van Skeletor győzelméhez. Evil-Lyn, Skeletor szolgája csellel Gwildor kegyeibe férkőzött, és ellopta a Kozmikus kulcsot, mely interdimenziós kapukat képes nyitni a zene segítségével. A gonoszok nem sejtik, hogy az ezermester készített egy másik kulcsot is, amellyel hőseink megpróbálják kiszabadítani a Varázslónőt. De Skeletor katonái meglepi őket; He-Mannek és társainak menekülniük kell. Gwildor sietve betáplál egy uticélt és a csapat a Földre kerül. De Skeletor zsoldosai ide is követik őket. Megkezdődik a jók vesszőfutása és az idő egyre fogy. Csak pár holdtölte van addig, míg Grayskull Nagy Szeme ki nem nyílik és akkor Skeletor lesz a világmindenség ura.

Jó kis összefoglaló lett, nem? És hát nem is túl bonyolult a sztori, de nem is ez a film erőssége. Ám mielőtt megnézzük, miben jó ez a mozi, lássuk, melyek azok a hibák, amiket az alkotók elkövettek. 

       Na, de mi mehetett félre?

Az 1987-ben bemutatott Masters of the Universe című film a mozi és a popkultúra egyik érdekes időszakában jelent meg, amikor Hollywood egyre inkább a franchisok és a játékok alapján készült filmek felé akart fordulni. (Milyen furcsa ezt a jelenlegi gyártási szokások szemszögéből nézni, nem? Akkoriban még nem volt annyira egyértelmű, hogy folytatás, merchendise készül a filmekhez.) A Star Wars óriási sikere után a filmstúdiók próbálták megtalálni a következő nagy kasszasikerüket, amely összekapcsolhatja a mozifilmet más médiumokkal, például játékokkal, képregényekkel, televíziós sorozatokkal. A film a Mattel népszerű játékfranchise-ára, valamint az 1983 és 1985 között futó, kultikus rajzfilmsorozatra, a He-Man and the Masters of the Universe-re épül. A Mattel játékfigurái a 80-as évek elején és közepén rendkívül népszerűek voltak, de a játékok iránti kereslet a film megjelenése idején már csökkenni kezdett. A mozi egyik célja az volt, hogy újraélessze a franchise iránti érdeklődést, és friss engergiákkal töltse azt meg, de ez végül nem sikerült. 

Ezt a piaci kontextust figyelembe véve látszik; a film inkább kényszerből született, mintsem egy igazán kreatív, művészi kísérletként. A producerek azt várták, hogy a mozi új életet lehel majd a He-Man brandbe, de nem gondolták át eléggé, hogyan lehetne a film valóban izgalmas és eredeti a rajongók számára. Ahelyett, hogy a franchise korábbi sikereire építettek volna, a produkció elbizonytalanodott a között, hogy gyerekeknek vagy felnőtteknek szóljon-e, és ez a köztes állapot sokaknak okozott csalódást.

Többek között ennek is köszönhető, hogy a film viszont mind a rajongók, mind a kritikusok részéről vegyes fogadtatásban részesült. Bár a Masters of the Universe néhány területen kiemelkedett, sajnos nem lehet szó nélkül hagyni azokat a hiányosságokat, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a film végül nem lett kasszasiker. 

556f9bbc84c10f2581a8b6b7e7dd26d6.jpg

Grayskull kastélya; szerintem a látvány lélegzetelállító.

      A forgatókönyv küzdelmei: Az elveszett lehetőségek

Az egyik legnagyobb probléma, bármennyire is imádom, de sajnos a film történetével van. Ahelyett, hogy He-Man világában, Eterniában kalandoznánk, a sztori nagy része a Földön játszódik, ami egy gyenge és olcsó narratív trükk volt, hogy megkerüljék a költséges, komplex díszletek és különleges effektek szükségességét. A rajongók sokkal inkább egy olyan filmet vártak, amely hűen visszaadja a sorozat varázslatos világát, ehelyett azonban egy túlságosan hétköznapi környezetben találták magukat.

A forgatókönyv másik gyenge pontja a jó karakterek hiánya, legalábbis, ami a hősök csapatát illeti. He-Man világának rengeteg izgalmas szereplője van, de a film ezeket vagy teljesen mellőzte, vagy új, kevésbé érdekes karakterekkel helyettesítette, vagy épp jelentéktelen mellékszereplőkké degradálta őket például Teela vagy Man-At-Arms. Ennek eredményeképpen sok rajongó csalódott volt, hiszen a jól ismert és szeretett karakterek helyett inkább ismeretlen figurák kerültek előtérbe. 

A forgatókönyv másik nagy hibája, hogy nem volt teljesen kidolgozott, így a forgatás során a színészeknek és a stábnak gyakran kellett improvizálni, mert sokszor éppen az utolsó pillanatban változtattak a könyvön. Ez néhány jeleneten ott is hagyta a nyomát, látni, hogy a karakterek reakciói vagy tettei kissé spontánnak és összecsapottnak tűnnek. 

Például az a jelenet, amikor He-Man és társai először találkoznak Julie-val (Courteney Cox) a Földön kissé kapkodónak tűnik. Julie szinte azonnal megbízik He-Manben és a barátaiban anélkül, hogy különösebb kételyei lennének, pedig számára teljesen idegenek. A jelenet gyors tempója miatt az átmenet a rémülettől a teljes bizalomig kissé hiteltelennek hat.

Vagy ilyenek péládul Kevin (Robert Duncan McNeil) reakciói az idegen technológiához . Amikor megpróbálja elmagyarázni a Kozmikus kulcs működését Charlie-nak (Barry Livingston) vagy Lubicnak (James Tolkan), hirtelen szinte szakértővé válik, annak ellenére, hogy az eszköz működése számára ismeretlen kellene, hogy legyen. Ez a jelenet kissé összecsapottnak tűnik, mintha csak azért lenne így, hogy a cselekmény előrehaladhasson.

Mint látod, a Masters of the Universe forgatókönyve az egyik legnagyobb hibaforrás, pedig rengeteg kihasználatlan lehetőség rejlett benne. Mert ahelyett, hogy egy nagyobb, epikus történetet meséltek volna el Eterniáról és He-Man világáról, a film inkább egy egyszerű, lineáris történetre koncentrált, amely egy átlagos űrlény-inváziós filmhez hasonlított. Skeletor célja, vagyis hogy megszerezze Grayskull erejét, klisés és túlságosan egyszerű volt, és a forgatókönyv nem tartalmazott semmilyen különösebb fordulatot vagy drámát. Ráadásul abban a jelenetben, amikor Skeletor hadseregével eljön He-Manért és a kulcsért a Földre, sajnos látszik, hogy egy díszletvárosba csöppennek, ahol rajtuk kívül senki más nincs. Pedig elég nagy csinnadrattával érkeznek. Ennyire jó alvó mindenki Los Angelesben?

De ha ezeket meg is oldották volna, még így is maradt volna egy ziccer, a film egyik legnagyobb kihagyott lehetősége, még pedig az, hogy nem mélyítették el a karakterek közötti kapcsolatokat. He-Man és Skeletor örök harca az egyik legérdekesebb eleme a franchise-nak, de a film nem adott megfelelő hátteret ennek a konfliktusnak. Skeletor motivációi egyszerűek és felszínesek voltak, míg He-Man karaktere szinte csak egy bábként funkcionált a cselekményben, ami teljesen megfosztotta a karaktert attól a mélységtől, amelyet a rajongók vártak volna.

4909c690160e384d894331ea18c5e5bc.jpg

Evil-Lyn és a szerintem valaha volt legdögösebb prop; a Kozmikus Kulcs.

       A költségvetés szorítása

A film költségvetése 22 millió dollár körül volt, ami akkoriban közepesnek számított, de ez nem volt elegendő egy epikus sci-fi fantasyhez. Az alkotók kénytelenek voltak kompromisszumokat kötni, különösen a díszletek és a speciális effektek terén. A forgatás során a költségvetési problémák egyre súlyosabbá váltak, ami miatt a stúdió, a Cannon Film kénytelen volt számos jelenetet kihagyni vagy leegyszerűsíteni. Ez különösen a mozi utolsó harci jelenetére vonatkozik, ahol He-Man és Skeletor összecsapása mindössze néhány percesre sikeredett, és szinte teljes sötétségben zajlott. A stáb egyszerűen kifogyott a pénzből, így a rendező, Gary Goddard kénytelen volt gyorsan befejezni a forgatást.

A Masters of the Universe egyik legnagyobb csalódást okozó eleme mégis az volt, hogy a cselekmény nagy része a Földön játszódik, nem pedig Eterniában. Ez a döntés is egyértelműen a költségvetés szűkössége miatt született, hiszen egy teljesen másik világ megteremtése jelentős díszleteket és vizuális effekteket igényelt volna, amit a produkció nem engedhetett meg magának.

A Föld, mint helyszín, sajnos semmit nem ad hozzá a film mitológiájához. A forgatás Los Angelesben zajlott, és többnyire hétköznapi városi helyszíneket használtak, mint például utcákat, raktárakat, üzletet. Ez sokszor olcsónak és fantáziátlannak hat, különösen egy olyan univerzum esetében, mint a He-Mané, ahol varázslatos erők és kozmikus lények harcolnak egymással.

Bár a film egyik célja az volt, hogy He-Man és társai a mi világunkba kerüljenek, ezzel párhuzamosan elveszett az eredeti sorozat varázsa. A rajongók Eterniába, Grayskull kastélyába és He-Man ismeretlen világába akartak belépni, nem pedig egy tipikus amerikai kisvárosba. A történet helyszínválasztása tehát nemcsak a rajongók számára okozott csalódást, hanem csökkentette a film lehetőségeit is arra, hogy egy epikus, nagyszabású kalandot meséljen el.

Ezek a problémák egyértelműen éreztetik a hatásukat a filmben, ami gyakran tűnik olcsónak és félkésznek, különösen akkor, amikor más, korszakbeli sci-fi klasszikusokhoz, például a Star Warshoz vagy a Supermanhez hasonlítjuk.

A film egyébként kicsit több, mint 17 millió dollárt hozott világszerte. Nem túl sok.

       A harci koreográfiák: A kifinomultság hiánya

Az 1980-as évek akciófilmjei nagy hangsúlyt fektettek a harci jelenetekre, de a Masters of the Universe ezen a téren szintén alulmarad. Bár Dolph Lundgren harcművészeti háttere segítette abban, hogy He-Man fizikailag impozáns legyen a vásznon, a harci jelenetek koreográfiája gyakran egyszerű és szinte senkit sem hoz lázba néhány zabolátlan képzeletű, tizenéves kisfiú kivételével, mint amilyen én is voltam. ;)

A film egyik legnagyobb problémája az, hogy He-Man karaktere soha nem használja híres kardját úgy, ahogyan azt a rajzfilmsorozatban láttuk. Ehelyett a fegyvereket főként futurisztikus lézerpuskák és plazmavetők teszik ki. Ez is messzire eltávolodik az eredeti sorozat fantasztikus elemeitől. A rajongók, akik He-Man kardozós csatáira vágytak, tuti, hogy csalódottan hagyták el a mozitermet, mert a film harci jelenetei inkább a Star Wars és más sci-fi filmek lövöldözéseire emlékeztettek.

Már említettem, hogy az utolsó összecsapás He-Man és Skeletor között különösen gyenge volt. A grandiózus, epikus finálé helyett egy összecsapott, kevésbé izgalmas harcot kaptunk, amely nem méltó sem a két ikonikus karakterhez, sem ahhoz a látványhoz, amit a film addig felépített.

       Dolph Lundgren színészi játéka

Dolph Lundren dögös! Ezt nem lehet vitatni. Viszont sajnos ez a látvány is kevés volt ahhoz, hogy megmentse azt a pocsék alakítást, amivel  He-Mant igyekezett életre kelteni a vásznon. Emellett Lundgrennek nem az angol az anyanyelve, szóval a beszéde nem volt mindig világos vagy érthető. A dialógusai néha kissé erőltetettnek és darabosnak tűntek, ami rontotta a karakter hitelességét. A stúdió eredeti tervei szerint egy profi szinkronszínészt kértek volna fel, hogy orvosolják ezt a problémát. Azonban a költségvetési megszorítások miatt végül mégis Lundgren saját hangja került a végső változatba, ami sokak szerint rontott a produkció minőségén. És bár Lundgren később bebizonyította, hogy képes sokkal jobb alakításokra is, ebben a filmben a színészi teljesítménye messze elmaradt az elvárt szinttől.

tumblr_npdz6ri4ch1rgs59qo1_500.png

Tuti sokan csorgatták Dolph-ra a nyálukat. :)

       A rajongók elidegenítése

Már említettem korábban, hogy talán az egyik legnagyobb probléma az volt, hogy a film alkotói nem tudták eldönteni pontosan kinek is készítik a filmet. A Masters of the Universe rajongói nagyrészt gyerekek voltak (emiatt sem ölhet He-Man embereket a filmben, így lettek Skeletor katonái egyfajta páncélos robotok, akiknek robot mivoltjuk sajnos nem derül ki a játékidő alatt) de a film komorabb, komolyabb hangulata és a realisztikusabb látványvilága inkább a felnőtt nézőközönséget célozta meg. Az eredeti rajzfilm vidámabb, könnyedebb stílusa nem tükröződött a filmben, ami miatt sok rajongó csalódott volt. Ugyanakkor az idősebb közönség sem érezte vonzónak a filmet, mivel a történet és a karakterek túl gyerekesnek tűntek számukra.

Bár a Masters of the Universe a megjelenésekor kereskedelmileg és kritikailag sem vált sikeressé, az évek során egyfajta kultikus státuszt ért el. Sokak számára ez a film egy nosztalgikus utazás vissza az 1980-as évekbe, amikor a szuperhősök még nem uralták Hollywoodot, és amikor a sci-fi filmek még egyedi és különleges hangulattal rendelkeztek.

A rajongók egy része, különösen azok, akik gyerekként szerették a He-Man univerzumot, (Jelen!) a film hibái ellenére is meleg szívvel emlékeznek vissza rá. A mozi retro bája, a jelmezek, a speciális effektek és a színészi alakítások mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Masters of the Universe egy furcsa, de szerethető darabja maradjon a 80-as évek popkultúrájának.

Na, de akkor mik is a film erősségei? Miben nyújt többet, mint más "kard és varázslat" filmek? Már vesszük is sorra őket. :)

       A film vizuális esztétikája: Az 1980-as évek futurisztikus vonzereje

A Masters of the Universe látványvilága a 80-as évek tipikus sci-fi esztétikáját követi. A film készítői egy olyan világot akartak létrehozni, amely egyszerre épít a fantasy és a sci-fi elemeire is. Ezért a díszletek, a jelmezek és a speciális effektek egyaránt az akkori trendeket követik, amiben futurisztikus technológia, fantasztikus varázslat és a képregények világára jellemző túlzások keverednek.

Eternia, He-Man otthona, egyfajta egyvelege a klasszikus fantasynak és a modern sci-finek, ami az 1980-as évek popkultúrájában rendkívül népszerű volt. A film készítői megpróbálták visszaadni ezt a különös egyveleget, ám a már említett költségvetési megszorítások miatt Eternia csak a film első és utolsó jeleneteiben szerepel. A grandiózus látványtervek egy része soha nem valósulhatott meg teljesen, de az, ami megmaradt, még mindig mutat egy sajátos, vizuális bájt. (Megjegyzem, a kor legnagyobb díszletét sikerült felépíteni, amikor Grayskull tróntermét alkották meg.)

A jelmezek is különösen jól sikerültek. He-Man karaktere, aki híres volt ikonikus szőrmés nadrágjáról és fém páncéljáról, a filmben is majdnem ugyanazt a jelmezt viseli, ami hűen visszaadja a rajzfilm karakterének fizikai megjelenését. Skeletor jelmeze és sminkje különösen nagy figyelmet kapott a filmben, és Langella alakítása mellett az egyik legemlékezetesebb eleme lett a produkciónak. Skeletor arca alig kivehető az álarca mögül, de a sminkesek ügyes munkája és a jelmez egyedi kidolgozottsága miatt a karakter egy igazán ijesztő, karizmatikus főgonosz lett. 

A film további jelmezei is magukban hordozzák a 80-as évek futurisztikus látványvilágának jellemzőit. A hősök és a gonoszok mind extravagáns, technológiai kütyükkel és fegyverekkel felszerelt ruházatban jelennek meg. A robotok és különleges katonai ruhák hozzájárulnak a film sci-fi atmoszférájához, de ez néha kontrasztban áll az eredeti rajzfilmsorozat fantasztikus világával, ami egyes rajongók számára zavaró lehetett, mint arról már beszéltünk korábban.

A Masters of the Universe jelmezei és látványvilága magasan kiemelkedik a hasonló műfajú filmek közül. He-Man harci páncélja, Skeletor aranypáncélja, valamint az olyan karakterek, mint Beast Man vagy Evil-Lyn mind különleges, ikonikus jelmezekben pompáznak. Míg más "kard és varázslat" filmek gyakran a durva, barbár világot és egyszerű ruházatot választják, a Masters of the Universe egy vizuálisan sokkal lenyűgözőbb világot mutat be.

masters-of-the-universe-1987-7.jpg

Grayskull trónterme.

       Különleges hibrid világ: sci-fi és fantasy keveréke

A Masters of the Universe legnagyobb erőssége talán az, hogy nem korlátozódik a hagyományos fantasy elemekre, hanem merészen egyesíti a sci-fi és fantasy világokat. Míg a "klasszikus kard" és varázslat filmek általában egy középkori világot idéznek meg, tele varázslókkal, harcosokkal és misztikus lényekkel, a Masters of the Universe világa sokkal összetettebb. Itt nemcsak kardforgató hősöket látunk, hanem futurisztikus, lézerfegyverekkel felszerelt harcosokat, szuper kütyüket, grandiózus járműveket és dimenziók közötti utazást is.

Ez a sci-fi/fantasy keverék a 80-as évek egyik jellegzetes stílusa, amit a Star Wars és más hasonló filmek is népszerűsítettek. Azonban a Masters of the Universe úgy használja ezt a hibriditást, hogy a hagyományos fantasy elemeket új színben tünteti fel. Skeletor és hadserege például egyszerre varázslatos és technológiailag fejlett, ami frissességet és dinamizmust ad a filmnek. Más "kard és varázslat" filmek sokszor ragaszkodnak a konvencionális középkori környezethez, míg a Masters of the Universe kreatívabb megközelítést választ.

       Egyedi antagonisták és gonoszok

Ez a film nem He-Man-ről szól. Ez tuti. És ha ennek fényében nézzük, akkor máris más jelleget ölt a mozi. Skeletor, a film fő gonosza, rendkívül ikonikus figura, aki túlmutat a tipikus fantasy-ellenségek sztereotípiáin. Ott ugyanis gyakran látunk hatalmas varázslókat vagy erőszakos barbárokat, akik a hős útjában állnak. Skeletor viszont egyszerre zsarnoki és karizmatikus, jól megtervezett külseje pedig azonnal felismerhetővé teszi. Az aranymaszkos változata a film végén pedig különösen látványos és lenyűgöző. Frank Langella alakítása páratlan más "kard és varászlat" filmekhez képest; Skeletorként a film egyik legnagyobb erősségévé válik, és sokkal több mélységet ad a karakternek, mint amit a tipikus fantasy gonoszokban látunk.

A többi gonosztevő, mint például Evil-Lyn (a gyönyörű és páratlanul tehetséges Meg Foster alakításában), szintén összetettebb figura, mint amit a fantasy műfaj gyakran kínál. Ő nem csak egy alárendelt mellékszereplő, hanem saját motivációkkal rendelkező karakter, aki manipulálja és irányítja a többieket, köztük Skeletort is. Ez a fajta többdimenziós gonosz ábrázolás ritkább a "kard és varázslat" műfajában, ahol sokszor a gonoszok egysíkú és tisztán hataloméhes karakterek.

masters-of-the-universe-677x381.jpg

Evil-Lyn nem túl boldog a kapott feladattól.

         A zene és a technológia kreatív összefonódása

A Masters of the Universe egyik legérdekesebb eleme a zene és a technológia összekapcsolása a történetben.  A Kozmikus kulcs és a szintetizátor zene közötti összefonódás egy egyedülálló ötlet, amely elválasztja a filmet más fantasy alkotásoktól. A legtöbb "kard és varázslat" filmben a zene általában epikus, szimfonikus mű és nincs helye a cselekményben. Ez itt egy kicsit olyan, mintha a szintizenének írtak volna egy filmet. :D

 A Masters of the Universe azonban merészen eltér a hagyománytól, és a szintetizátoros zenével modern, futurisztikus hangulatot ad a mozihoz. Ez a zenei megközelítés hozzájárul ahhoz, hogy a film különleges hangulata és stílusa eltérjen a hasonló filmektől, friss levegőt hozva a műfajba. 

       Dimenziók közötti utazás és világépítés

Míg a klasszikus "kard és varázslat" filmek általában egyetlen, jól meghatározott világban játszódnak, a Masters of the Universe dimenziókon átnyúló kalandot kínál. Eternia világa mellett a Föld is a cselekmény szerves része, ami nézőponntól függően lehet csalódás is, de egy új perspektívát is adhat a történetnek. Ez az interdimenzionális utazás lehetővé teszi, hogy a film ne ragadjon le egyetlen helyszínen, és a nézők két teljesen különböző világot ismerhessenek meg.

Ez az utazási mechanizmus egy szélesebb univerzumot mutat be, mint amit a tipikus fantasy-filmek szoktak. A legtöbb "kard és varázslat" film középpontjában egyetlen, zárt világ áll, amelynek saját szabályai és törvényei vannak, míg a Masters of the Universe nagyobb kozmikus játszótéren mozog, összekapcsolva a misztikumot a modern világ realitásaival.

       Egyedi hangvétel és humor

Bár a Masters of the Universe alapvetően egy komoly, hősies fantasy/sci-fi film, mégis rendelkezik egyfajta öniróniával és humorral, amit más "kard és varázslat" filmek sokszor nélkülöznek. Gwildor karaktere (ő hellyettesíti Orkót) például sokkal játékosabb és humorosabb, mint amit a műfaj általában megenged magának. A klasszikus fantasy-filmek hősei általában komolyak és vérre menők, míg a Masters of the Universe képes szórakoztatóbb pillanatokat is hozni.

Ez a könnyedebb hangvétel különösen vonzó lehet azoknak a nézőknek, akik egy kis szórakozásra vágynak a hősi történetek mellett. A film nem veszi magát túl komolyan, és képes nevetni a saját abszurditásán, ami azért lássuk be, elég különleges élmény tud lenni mozizás közben. 

De van még egy nagyon fontos együttható, ami miatt a Masters of the Universe kimagaslik a többiek közül. Ez pedig az, hogy főszereplővé vált benne a 80-as évek szinitzenéje. 

Arról már volt szó, hogy a Masters of the Universe-ben a Kozmikus Kulcs és a film szintetizátoros zenéje egy rendkívül izgalmas és szimbolikus kapcsolatot alkot. És hidd el, ez sokkal többet jelent annál, mint amit elsőre gondolnál. A filmben ez a különleges eszköz nemcsak a cselekmény központi elemévé válik, hanem zenei és tematikai szempontból is hozzáragad a film hangulatához és stílusához. Ez a kapcsolat pedig egy olyan érdekes fúziót hoz létre, amely az 1980-as évek popkulturális környezetének tökéletes példája.

motu_07.jpg

Kevin és Julie elámulnak a Kulcs képességei láttán.

       A Kozmikus Kulcs szerepe a történetben

Először is beszéljünk a Kulcsról. A Kozmikus Kulcs egy rendkívül fontos eszköz a filmben, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználó átjárókat nyisson különböző dimenziók és világok között. Ez a teleportáló eszköz a cselekmény középpontjában áll, hiszen Skeletor ennek a használatával üt rajta a gyanútlan Varászlónőn, így tudja elragadni tőle Grayskullt és az univerzum erejét. 

De, mint már említettem, két Kulcs létezik. Az egyiket Evil-Lyn lopta el Gwildortól Skeletornak, de Gwildor titokban készített egy másik Kulcsot is. A menekülés közben a második Kulcs véletlenül két tinédzser, Julie és Kevin birtokába jut.

A Kozmikus Kulcs nemcsak egy egyszerű teleportáló eszköz, hanem a film világában egyfajta szimbólum is, amely a tudomány és a mágia összefonódását testesíti meg. Az eszköz futurisztikus, de egyben misztikus is, hiszen működése inkább varázslatos, mint tudományos. A Kulcsot egy bonyolult, zenei mintázat szerint kell beprogramozni, ami rendkívül érdekes narratívát ad ennek az eszköznek: a zenének közvetlen szerepe van a világok közötti átjárók megnyitásában.

       A szintetizátor zene szerepe a filmben

Az 1980-as években a szintetizátor zene rendkívül népszerű volt, nem kellett hát sokáig várni arra, hogy a filmzeneszerzők is felfedezzék maguknak ezt a fajta hangzásvilágot.

A Masters of the Universe filmzenéjét Bill Conti szerezte, aki korábban olyan filmek zenéjén dolgozott, mint a Rocky és a A kém, aki szeretett engem. Conti a zenéjében a szintetizátorokat hangsúlyosan használta így a hideg, elektronikus hangzás kiválóan kiegészítette a film futurisztikus elemeit, különösen ami a Kozmikus Kulcs működését és jelenlétét illeti. A Kulcs maga is egyfajta szintetizátor: furcsa kis billentyűin játszva, érdekes melódiákat lehet előcsalogatni belőle. Kevin, aki maga is zenél, hamar rájön erre. Azt viszont csak később tudja meg Gwildortól, hogy egy beprogramozott zenei kód lehetővé teszi a világok közötti utazást, és így a szintetizátor zene nemcsak aláfestő elemként szolgál a filmben, hanem szorosan kapcsolódik a cselekmény központi eszközéhez.

motu_05.jpg

A Kulcsok érzékelik egymást. Skeletor így jut a hősök nyomára.

       A Kozmikus Kulcs, mint hangszer

A Kozmikus Kulcsot tehát rendkívül érdekes módon ábrázolják a filmben, hiszen valójában egy különleges hangszerként is felfogható. A filmben látjuk, ahogy Gwildor és Kevin is úgy „játszik” a Kulcson, mintha egy valódi szintetizátoron játszanának. 

Ez a zenével való szoros kapcsolat a film egyik legeredetibb és legkreatívabb eleme. A Kozmikus Kulcs működését a zene uralja. A Kulcs nemcsak egy technológiai eszköz, hanem egyfajta univerzális hangszer is, amely összekapcsolja a különböző világokat a zene erejével. Ezzel a film alkotói azt sugallják, hogy a zene univerzális nyelv, amely képes átjárni a tér és az idő határain. 

       A zene és a cselekmény összekapcsolódása

A film során a Kozmikus Kulcs és a zene közötti kapcsolat különösen erős a fontosabb jelenetekben. Amikor Skeletor serege először megérkezik a Földre, hogy megszerezze a második Kulcsot is, szintetizátor zene dominál a háttérben, mintha a Kulcs aktiválása rezonálna a zenei aláfestésben is. A zene ritmusa és dallama párhuzamot von a Kulcs működésével, a zene maga a kapu a különböző világok között.

Ez azt is jelenti, hogy valójában a zene a Kulcs erejének forrása. Ez az összefonódás a zene és a technológia között tipikus a 80-as évek sci-fi filmjeiben, ahol a futurisztikus technológia gyakran kapott zenei vagy audiovizuális dimenziót.

       Szintetizátor zene és az univerzumok közötti utazás

Az elektronikus zene hideg, gépies hangzása kiválóan illik a világok közötti utazás témájához, hiszen a szintetizátorok hangjai olyanok, mintha más dimenziókból származnának. Az analóg és digitális hangok keveréke tökéletesen kiegészíti a Kozmikus Kulcs működését, amely szintén egy olyan eszköz, amely átlépi a tér és idő határait.

A film szintetizátor zenéje egyfajta kapuként szolgál a nézők számára is, hiszen a zene atmoszférát teremt, és elrepíti a nézőt egy másik világba. Amikor a kulcs aktiválódik, és a dallamok megszólalnak, a szintetizátor zene holografikus képeket idéz elő, ezáltal maga a zene nyitja meg a dimenziókapukat.

he-man1.jpg

Happy End. A hősök Julie-t és Kevint búcsúztatják.

       A zene szimbolikája: A technológia és a mágia találkozása

A Masters of the Universe egyik központi témája a technológia és a mágia közötti határvonal elmosódása. A Kozmikus Kulcs tökéletes példa erre, hiszen bár technológiai eszköz, működése inkább varázslatosnak tűnik.

Ez a téma nemcsak a film narratívájában jelenik meg, hanem a zene és a hangzásvilág szintjén is. A szintetizátorok használata, egyfajta futurisztikus mágiát sugároznak. A hangok, amelyeket ezek az eszközök létrehoznak, idegenek, misztikusak és néha szinte varázslatosak, ami tökéletesen illenek a Kozmikus Kulcs szerepéhez.

A film végére világossá válik, hogy a technológia és a zene szorosan összefonódik a mágiával. A zene nemcsak aláfestésként szolgál, hanem aktív szereplővé válik a cselekményben, a Kozmikus Kulcs működésének szerves részeként.

       A film öröksége

A Masters of the Universe hosszú távú hatása, mint azt te is láthatod, meglepő módon pozitívabb volt, mint azt a kezdeti kritikai és pénzügyi bukás sugallná. A film az évek során kultikus státuszt szerzett, különösen azok között, akik gyerekként rajongtak He-Manért, és most nosztalgiával tekintenek vissza a filmre. A Masters of the Universe egyik legérdekesebb aspektusa az, hogy a hibái ellenére is sikerült egy hűséges rajongói bázist kialakítania, akik a mai napig értékelik annak retro báját.

A film ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy egy franchise filmadaptációja milyen nehéz feladat lehet. A Masters of the Universe tanulsága az, hogy a franchise elemeinek hűséges adaptálása, a karakterek és a világ megfelelő ábrázolása elengedhetetlen a sikerhez.

És akkor így a végére is értünk a mai posztnak. 

Ha tetszett és szívesen olvasnál még hasonló értekezéseket, csak lapozz vissza, mert egy egész nagy csokorra való bejegyzést találsz már a blogon. A teljesség igénye nélkül van itt Robotzsaru, Szellemirtók, Csinibaba, de jó sok MovieGeek posztot is találsz.

Erről jut eszembe, csütörökön is ejtsd útba a Nagyvászon és Hangszóró blogot, mert a heti kapcsológó MovieGeek poszt szintizene megjelenéséről szól majd a 80-as és 90-es évek filmjeiben. Szerintem izgi lesz, tarts velem. :)

Aztán van Facebook oldalunk és Facebook csoportunk is, igaz eddig kevés bejegyzéssel, de előbb vagy utóbb arra is lesz időm.

Addig is, csumedli.

Faszi

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nagyvaszoneshangszoro.blog.hu/api/trackback/id/tr9618497588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása