Nem tudom, te hogy vagy vele, de nekem egyszerűen nem elég a filmekből az a néhány bekezdés, amit itt a blogon, egy posztban össze lehet szedni. Órákig tudnék ezekről a mozikról beszélni, hiszen annyi érdekes dolog van, amitől például a Szellemirtók is működik.
Ott a casting, a forgatókönyv, a rendezés, a speciális effektek és tudjátok, a szokott mániám; a mozi hatása az akkori és a mai korra. Ebben a posztban erről a két utóbbiról akarok kicsit bővebben írni; hogy milyen trükköket használtak a film elkészítésénél és hogy milyen benyomást tett az akkori idők emberére és van-e, amit ma is megfontolhatunk az üzenetei közül.
Az utolsó pillanatok. Vajon sikerült hőseinknek legyőzni Gózert?
Indulunk is. Elsőként...
A Szellemirtók speciális effekjei
Mint azt már mondtam, a Szellemirtók látványelemei, effektjei forradalmiak voltak a maguk idejében. Összeszedtem nektek néhány fontosabb speciális effektust, amit használtak a filmben:
Optikai effektusok
Az optikai effektek a vizuális effektek egy fajtája, amelyeket hagyományosan a film készítése során vagy az utómunkálatokban alkalmaztak a különleges vizuális hatások elérése érdekében, még a digitális technológia elterjedése előtt. Ezek az effektek az 1980-as és 1990-es években voltak széles körben használtak, és számos klasszikus filmben játszottak létfontosságú szerepet.
A Szellemirtók esetében például a szellemek megjelenítése során alkalmazták ezeket a fajta effektusokat. Ezek a különböző fényhatásokkal és rétegezett képekkel hozták létre a szellemek éteri megjelenését. Fénylő, áttetsző alakjuk és az őket körülvevő aura mind az optikai effekteknek köszönhető.
Hölgy a könyvtárban; szellemirtóink először találkoznak szemtől szemben egy kísértettel.
Matte painting avagy a festett háttér
Ez is egyfajta optikai effektus, a sokak által jól ismert festett háttér. Ilyen "matte" festészetet használták a film egyes jeleneteiben, hogy a valós környezeteket kibővítsék és még fantasztikusabbá tegyék. Például a film végén, amikor a csapat találkozik Gozerrel a tetőn, "matte" festményeket alkalmaztak a környezet kiterjesztésére.
Egyébként egy olyan technika, ahol egy, gyakran üveglapra festett képet használnak a háttér létrehozására, amelyet a felvételhez illesztenek. Például, ha egy jelenet egy hatalmas kastély előtt játszódik, ami valójában nem létezik, a festett hátteret kombinálják az élőszereplős jelenettel. Ezt gyakran egy speciális kamera, a "matte kamera" segítségével rögzítik.
Gózer közel jár; a háttér és az ég is festett.
Protonsugarak
A protonfegyverek használatakor, amelyeket a szellemirtók a szellemek elfogására használnak, a film készítői különleges fényeffektusokat alkalmaztak. Ezeket az effekteket kézzel rajzolták és rétegezték a filmkockákra, hogy létrehozzák a protonsugarak jellegzetes, világító hatását.
Egymást keresztező protonnyalábok, miközben a háttérben a Habcsókember elégedetlenkedik.
Miniatűrök, makettek
Számos jelenetben, különösen a Stay Puft Habcsókembere és a szellemirtók utolsó nagy harcának során, miniatűröket használtak. A város rombolását bemutató jelenetekben a kosztümbe öltözött színész egy makettben tombol; ehhez miniatűr épületeket készítettek, amelyekkel a hatalmas pusztítást ábrázolták.
A miniatűrök vagy makettek használata az optikai effektek egyik leglátványosabb módja. A filmkészítők gyakran használtak apró modelleket épületekről, járművekről vagy akár egész városokról, amelyeket aztán úgy vettek fel, hogy azok valódi méretűnek tűnjenek. A modelleket speciális technikákkal és optikai effektekkel ötvözték az élőszereplős felvételekkel. Szerintem kapsából tudsz 5-6 filmet mondani, ahol ilyen effekteket használtak.
Hihetetlen mire voltak képesek a kor effektmesterei; eldurran az ember agya a miniatűrök láttán.
Egyébként az optikai effekteket a filmkészítés különböző szakaszaiban alkalmazzák:
-
Előkészítés: A rendezők és látványtervezők előre megtervezik, hogy milyen optikai effekteket alkalmaznak a filmben. Ez magában foglalja a forgatókönyvben lévő speciális jelenetek megtervezését és a szükséges technikai eszközök előkészítését.
-
Forgatás: A forgatás során az optikai effektek részben már megvalósulnak, például a blue screen technikával rögzített jeleneteknél vagy a miniatűr modellek használatánál.
-
Utómunkálatok: Az utómunkálatok során az optikai effekteket tovább finomítják. A matte festmények hozzáadása, az optikai nyomtatás, a képkockák kombinálása és az egyéb effektek mind ebben a fázisban kerülnek a végső filmbe.
Stop-motion animáció
A film egyik legismertebb szörnye, a Stay Puft Habcsókembere, részben stop-motion technikával is készült. Ezt használták a szörny mozgásának és arckifejezésének létrehozására. De akár említhetném az épület tetejéről elszabadult kutyaszörnyeket, amiket az alkotók szintén a stop-motion segítségével keltettek életre. Ez a technika lehetővé tette, hogy a hatalmas figura természetesnek tűnjön, miközben rombolja New York városát.
A stop-motion animáció egy olyan technika, amelyben tárgyakat vagy bábukat képkockánként mozgatnak, majd ezeket a képeket egymás után lejátszva mozgóképet hoznak létre. Minden egyes mozdulatot apró lépésekben hajtanak végre, és minden lépést külön rögzítenek, így a végeredmény egy folyamatos mozgás illúzióját kelti. Ez a technika gyakran használt modellekkel, agyagfigurákkal (claymation) vagy akár napi tárgyakkal. Klasszikus példái közé tartoznak a King Kong (1933) vagy a Jason és az argonauták (1963) harci jelenetei, illetve a Karácsonyi lidércnyomás (1993), amely az egyik legnépszerűbb modern stop-motion film.
Íme néhány a filmben használt stop-motion pillanatból.
Rotoszkópia
A protonsugarak és más energiahatások létrehozásához rotoszkópiát használtak, amely során a filmkockákra kézzel rajzolták rá a fényeket és az egyéb vizuális effektusokat. Ez a technika segített a protonsugarak valósághűbb megjelenítésében, és emelte a film vizuális élményét.
Praktikus effektusok
A filmben számos praktikus effektet alkalmaztak, például a könyvtári szellemnél, ahol mechanikus bábut használtak, amely különféle mozgásokat végezhetett. A szellemek meglepő megjelenéseit és a különböző szörnyek fizikális megvalósítását gyakran bábukkal és különleges mechanikai eszközökkel oldották meg.
Füst és robbanások
A füst, köd és robbanások gyakran használt elemek voltak a filmben, különösen a csúcspontban, amikor a szellemek elárasztják New York városát. Ezek az effektek fokozzák a jelenetek drámaiságát és a paranormális tevékenységek intenzitását.
A Szellemírtók speciális effektjei ötvözték a hagyományos kézműves technikákat a modern (az akkori) optikai effektusokkal, ami egyedülálló és maradandó vizuális élményt teremtett a nézők számára.
Forgatási szünet; Dan Akroyd, Rick Moranis és Ivan Reitman
Na, de mi a helyzet a film üzenetével? Van neki? És ha igen, milyen hatással lehet a mai kor emberére.
A Szellemírtók üzenetei több rétegben értelmezhetők, és bár elsődlegesen egy szórakoztató vígjátékról van szó, mégis hordoz bizonyos társadalmi és kulturális üzeneteket, amelyek relevánsak voltak a korabeli közönség számára, és mai napig érvényesek lehetnek.
Üzenetek a korabeli közönség számára:
Vállalkozói szellem (hahaha) és innováció
A film megjelenésekor, 1984-ben, az Egyesült Államokban erősödő vállalkozói kultúra és az üzleti innováció volt jellemző. A Szellemirtók egyfajta metaforája lehet a kockázatvállalásnak és a vállalkozói szellemnek, hiszen a főszereplők saját vállalkozást indítanak egy olyan területen, amelyben addig senki sem tevékenykedett. A film arra buzdít, hogy merjünk új dolgokat kipróbálni és legyünk bátrak az új területek felfedezésében.
Venkman épp ráveszi Stantzot, hogy ideje a saját lábukra állni.
Tudomány és hit keveredése
A film érdekesen keveri a tudományos magyarázatokat és a természetfelettit. A szellemirtók tudományos eszközökkel próbálnak megoldást találni paranormális jelenségekre, ami a korszak társadalmi változásait is tükrözi. A 80-as években a tudomány és technológia gyors fejlődése közepette az emberek egyre inkább nyitottak voltak a hagyományos tudományos nézetek megkérdőjelezésére és az alternatív magyarázatokra.
Városi élet és modernizáció
A film New York városában játszódik, ami a modern városi élet szimbóluma. A város, mint a modern társadalom epicentruma, a régi és az új világ találkozási pontja. A film szimbolizálja a modernizációval járó kihívásokat és az embereknek azt a törekvését, hogy megtalálják helyüket egy folyamatosan változó környezetben.
Amikor egy tárolónyi szellem kiszabadul, sok jóra ne számíts!
Üzenetek a mai közönség számára:
Közösség és együttműködés fontossága
A film egyik központi üzenete, hogy a különböző háttérrel rendelkező emberek együttműködése hatékonyabbá teszi a problémamegoldást. A szellemirtók csapata eltérő személyiségű és szaktudású tagokból áll, mégis együtt képesek legyőzni a kihívásokat. Ez az üzenet ma is releváns, amikor a közösségi együttműködés és az interdiszciplináris megközelítés egyre nagyobb szerepet kap a problémamegoldásban.
Kritikus gondolkodás és szkepticizmus
A mai korban, amikor az álhírek és a félrevezető információk elterjedése miatt a kritikus gondolkodás elengedhetetlen, a film egyik tanulsága, hogy a szkepticizmus és a logikus gondolkodás fontos eszközök lehetnek a problémák megoldásában. A szellemirtók tudományos alapokon közelítenek a paranormális jelenségekhez, ami példát mutat arra, hogy a bizonyítékokon alapuló gondolkodás hogyan segíthet a valóság megértésében.
Hiszem, ha látom, mi? New York lakói meglepődtek.
Hagyomány és modernitás közötti egyensúly
A Szellemírtók bemutatja, hogyan létezhet együtt a modern technológia és a hagyományos, természetfeletti hitvilág. A film arra is felhívja a figyelmet, hogy a múlt és a jelen értékei hogyan fonódhatnak össze, és hogyan találhatunk egyensúlyt a két világ között.
Humor és optimizmus
A film egyik legnagyobb üzenete az optimizmus és a humor fontossága a nehéz időkben. Még a legfurcsább és legijesztőbb helyzetekben is, a szellemirtók képesek megőrizni humorérzéküket és pozitív hozzáállásukat, ami a mai világban, ahol sokszor kihívásokkal és bizonytalansággal kell szembenéznünk, inspiráló lehet.
És Venkman végre megkapja Danát.
Hát, ennyi lett volna még a mondandóm ezzel a filmmel kapcsolatban. Illetve lenne még, de most már érzek egy kevés kielégülést idebent, szóval hagylak, olvass mást is. Viszont ha még töltenél időt a szellemirtókkal, akkor nézd meg a második részt is. Személyes kedvencem és csak azért nem vesszük most nagyító alá, más terveim vannak vele. :) De mindent a maga idejében.
A jövő héten egy régi, nagy kedvencemet veszem elő, és a pasis oldalam oltárán áldozok; Sylvester Stallone kultikus akciófilmje, a Rambo kerül terítékre.
Gyönyörű szép plakát a Rambo című filmhez.
Tehát jövő héten jükora adrenalinfröccsel koccintunk. Addig is olvasd el a Kampókézről írt posztomat is, de jöhetsz a Facebook csoportba is dumálni, vár rád a Pocorn és Kóla. De követhetsz Facebookon is, itt.
Jó hétvégét, jó filmezést! Jövő héten tali.
Addig is...
Csokisfánk!
Faszi