Mielőtt belekezdünk, néhány közérdekű:
A cikk már korábban elkészült, de annyi minden mást is kellett csinálni, hogy csak most jutok el a publikációig. Ezért a tavaszi hivatkozás.
Az esszé az 1973-ban bemutatott Az Ördögűző (The Exorcist) című filmre és a 2016-2017 között, két évadot megélt egyanezen címen futó sorozatra hivatkozik és az érvelés is ezekre épül. Mivel a következő szöveg tele van SPOILERrel, ezért, csak csínján az olvasással, ha még nem láttad őket.
Nos, indulunk!
Én és sok (de nem az összes) modern horror; mintha nem értenénk, mit látunk a másik oldalon, csak bámulunk egymásra.
Az esős, tavaszi vasárnapok a kedvenceim, mert bármennyi tennivaló is várna odakint a kertben, ha az időjárás szobafogságot oszt, nincs mit tenni, mint belevetni magam a legújabb néznivalókba. A délelőtt egy része keresgéléssel ment el és eközben új trailerekbe is belekukkantottam, csak hogy lássam, lesz e olyan film ebben az évben, amiért érdemes lenne elmenni moziba.
Nem voltak nagy elvárásaim, de még azokat is sikerült alulmúlni. Őszintén, egyre kevesebb az olyan film, ami kiált azért, hogy nagyvásznon nézzem meg. Sőt, egyre kevesebb film kiabál manapság azért, hogy megnézzem.
Talán velem van a baj? Az igényeim lettek túl magasak az évek során és nincs az a mai rendező/forgatókönyvíró, aki le tudna nyűgözni? Mert őszintén, szinte mindig találok valami kivetnivalót ezekben a mostani filmekben, valahogy nem kattannak be az agyamban arra helyre, ahová a jó filmek szoktak. Sőt, még azon is gyakran elgondolkodom; talán nem is nekem készülnek ezek a filmek...
Az utóbbi néhány hónapban újra mélyen beleástam magam a '80-as évek horrorrfilmjeibe, hogy új, érdekes és izgalmas szempontok szerint vizsgálhassam meg a korszakot, amelyik felemelte a horrort a mainstraim műfajok közé. Izgalmas volt körbejárni a témát, újra felfedezni ezeket a régi filmeket, de ezúttal nem csak a szórakoztató oldalukat figyelve, hanem a mély, tartalmi hátteret is, ami végigfut bennük.
Az elmúlt hónapok kutatómunkája után egyértelműen látszik; vannak műfajok, ahol elkerülhetetlen az alkotó(k) őszintesége, kreatív gondolkodása, üzenete. Már, ha maradandót akarnak alkotni és nem csak a pillanatnak készítik a filmjeiket.
A horror is ilyen. Bármennyire nézik is le a filmművészetben, bármennyire gondolják sokan egyszerű, felszínes zsánernek, a horror az egyetlen filmes műfaj, amelyik a társadalom egészére reagál, megmutatva a betegségeit, az álmait, a félelmeit. Kíméletlenül őszinte, miközben tükröt tart eléd és úgy konzervál korszakokat, mint egyik másik filmes zsáner sem. Ha valaki rászánja az időt, képes felfedezni a horrorfilmekben ezeket az érdekes társadalmi lenyomatokat. Persze, ehhez meg kell tanulni olvasni a sorok között.
Valami baj van a mostani filmekkel, ez nem kérdés. Egy ideje már kattogok ezen. Nem ez az első cikk, aminek nekikezdtem és biztosan nem is az utolsó a témában. Azokat a gondolatmeneteket meg, amik az agyamban cikáznak már nem is tudom számon tartani. Igyekszem magamnak is megmagyarázni ezt a fásultságot, ami körbelengi a mostani filmpiacot és minél több időt töltök el a gondolattal, annál több lehetséges okot fedezek fel.
Viszont nem vagyok sem filmesztéta, sem filmkritikus. Egyszerűen csak imádom a filmeket. Na, jó, talán ez sem teljesen igaz, ugyanis több ez egyszerű imádásnál. Talán jobban leírja a helyzetet, ha azt mondom, megszállotja vagyok a filmeknek.
És ezen belül szinte bármi jöhet. De, mint azt már tudod, legjobban a '80-as, '90-es, és 2000-es évek amerikai filmjeit részesítem előnyben. Rengeteget láttam közülük és kevés van, amit legalább 10-szer ne néztem volna meg. Ha tetszett, azért, ha nem, akkor azért. Mindkettőnek ugyanaz az oka. Hogy megbizonyosodjak arról, valóban jól értem az adott alkotást, a szándékot, az üzenetet. Vagy hogy tényleg csak maszlag az egész és valóban nincs benne semmi érdekes?
Szóval ott tartottam, hogy esős vasárnap, ülök a Youtube előtt és nézem a trailereket. Egyszer csak szembejön egy horror; már a fényekből, a színekből látod és a zenéből hallod, hogy ez az. Felkapom a fejem, elönt az öröm; hátha jó lesz.
Aztán jönnek a dícsérő mondatok, tele a túlhájpolás minden szavával: "Az év horrorfilmje!", "Ne nézd meg egyedül!" "Annyira félelmetes, hogy csak lámpafénynél tudtam elaludni!" és a kegyelemdöfés: "Az Ördögűző óta nem láttunk ilyen jó horrort!"
A film épp az utolsó mondatban említett Ördögűzőt koppintja és a trailer szerint lesz is benne bőven mindenféle olyan "csemege", ami elvárható egy ilyen mozitól: megszállt, fiatal lány, akiből bizonyos időközönként trágár hangon kiabál ki egy démon; (valószínűleg) a hitével viaskodó pap, akinek majd ez az ügy lesz a próbaköve; sikítozó anya; fordított kereszt; templomi jelenetek; szenteltvíz. Hát kell ennél több?
Igen, kéne. Főleg, ha az alkotók adnak is magukra és ismerik a subzsánert, annak minden fontosabb szimbólumrendszerével együtt. Ráadásul helyesen is tudják használni.
Ja és a lényeg; egy saját rettegést visznek a vászonra. Ezen keresztül közvetítve, visszareflektálva a társadalom egy-egy égető gondját. Mindaz, ami a vásznon történik személyes, tehát fontos. Legalábbis így kéne lennie. És nem csak az alkotónak, a nézőnek is. Ezzel teljesítve be a jó horror alapvetőségét, ami nem más, mint hogy egy horrorfilm segít biztonságos környezetben megélni az adott félelmedet. Ennyi. Enélkül, mintha csak önmaga paródiája lenne.
Mert ez fontos a horrorral kapcsolatban és azt hiszem, ezt sokszor, sokan — még az igazi rajongók közül is —, félreértik. A horror lényege nem az ijesztgetés, bármennyire is szeretnék a tehetségtelen alkotók ezzel menteni a csapnivaló munkáikat, hanem a feldolgozás, a reflektálás, a visszajelzés. Ez kell hozzá, hogy az adott filmet ne fedhesse be a por, ne feledjék el, hanem nézzék meg újra és újra, akár évtizedek múlva is és beszéljenek róla, értsék, szeressék. Hát nem ezt akarja minden alkotó? Hogy így emlékezzenek a munkájára? Vagy, hogy egyáltalán emlékezzenek rá.
Mostanában, a tapasztalatom szerint a horror alkotók nagy többsége (és tisztelet a kevés kivételnek) csak divatból készít horrort. Jó karrierlehetőség, nem is olyan nehéz csinálni és ha bejön, egy csapásra ismertté tesz - gondolhatják. De tévednek.
Ezekben az új filmekben már rég nincs meg a nagy öregek vágya az önkifejezésre, amelyek újraformáltak alzsánereket, kiemeltek, alakítottak, hatással voltak az egész műfajra. Maga a rendező vagy az író is képtelen kapcsolódni a filmjével, mert vagy nem a saját féleleme tükröződik a kész munkában, vagy képtelen ezen a vonalon kifejezni azt. Ez a műfaj ugyanis kiveti magából azt, aki csak a sikert hajhászva, kvázi "hazudik" a saját félelméről a közönségnek a történetében.
De nem csak a port akarom hinteni. Térjünk rá a részletes, példákkal teletűzdelt bizonyításnak. Induljunk el Az Ördögűző példáján. Mert jogosan kérdezheted, mi az ördögöt tükrözött vissza ez a film 1973-ban?
A tükör, amibe mindenki bele akart nézni, de nem mindenki örült annak, amit benne látott...
- Amerikai társadalmi és spirituális válság. A film a vietnami háború, a Watergate-botrány, és a 60-as évek hippi-mozgalmainak kifulladása idején született. Abban az időszakban, amikor az emberek spirituális útkeresésben voltak: a hagyományos vallás háttérbe szorult, de a világ fenyegetettsége – legyen szó a hidegháborúról vagy a felgyorsult technológiai fejlődésről – újra és újra előtérbe hozta a "gonosz" gondolatát. Hiszen léteznie kell, ha már ennyi szörnyűség történik a világban, nem? Ennek a nyomán Regan, a kislány megszállása egy metafora volt a középosztály félelmeire: mi történik, ha a mi szép, rendes világunkba mégis beférkőzik egy démon?
- A gyermek mint áldozat – a romlatlan tisztaság meggyalázása. A megszállás tárgya egy 12 éves kislány – a legártatlanabb szimbólum, akit csak választhatsz. Ez pedig akkoriban sokkolóan újszerű volt, és azóta is egyik legmélyebb tabu maradt. Manapság pedig egyenesen óckodnak a hasonló karakterek használatától.
- A hit és kétely ütköztetése. Karras atya nem „hőspap”, inkább egy ember, aki mély pszichológiai válságot él éppen át. Ez alapján a film egyik fő témája: mi maradt a hitből a modern világban? És ami maradt, az elég e a szent harcokhoz? Az ördögűzés így már nemcsak a démon ellen, hanem a kételkedő ember hitéért is zajlik.
Szóval ebbe a társadalmi közegbe érkezett ez a film. Ha úgy nézzük, a fenti "feltételekből" sok ma is teljesül. És igen, teljesen jogos a felmerült kérdésed:
Miért volt ennyire újdonság az Ördögűző?
Az Ördögűző nemcsak témaválasztásában, hanem hangvételében és formájában is forradalmi volt. A '60-as és korai '70-es évek horrorfilmjei – például a Rosemary gyermeke (Rosemary's Baby, 1968) vagy az Élőhalottak éjszakája (Night of the Living Dead, 1968)– már elkezdték lebontani a klasszikus rémtörténetek struktúráját. De Friedkin filmje mindezt egyesítette egy addig tabuként kezelt spirituális témával, és úgy állította középpontba a gonoszt, hogy azt valóságként mutatta meg, nem szimbolikusan vagy gótikus keretben. Már nem csak suttog, ijesztget, hanem itt van közöttünk.
Mit hozott, amit előtte nem láttunk ennyire hangsúlyosan?
-
Komolyan vette a vallást a horroron belül. A katolikus hit nem csak „ördögűzős díszlet” volt, hanem intellektuálisan komolyan vett teológiai kérdés. A film nem parodizálta a hitet, hanem megkérdezte: mi történik, ha egy hívő kétségbeesett küzdelmet folytat egy számára nagyon is valóságnak tűnő gonosszal szemben?
-
A megszállottság pszichológiai és testi dimenzióját. A film nemcsak spirituálisan mutatta be a megszállást, hanem testi romlásként és mentális összeomlásként is. Regan testének átalakulása olyan fizikai szinten hat, hogy nézőként szinte érezzük a fájdalmat.
-
Egy kisgyerek meggyalázását a mainstream mozi közepén. Soha nem mutattak még ilyen nyíltan, ilyen élesen gyermeki szenvedést a vásznon. Nem véletlen, hogy a film vetítésén sokan rosszul lettek vagy elhagyták a termet– az Ördögűző ugyanis nem csak a horror, hanem a moralitás határait is feszegette. A film minden kockáján keresztül hatott a nézőkre.
-
A horror, mint társadalmi diagnózis. Bár ezt csak kevesen látták elsőre, az Ördögűző az egyik első olyan horrorfilm volt, ami egész Amerika elé tartott tükröt: ezúttal a jólfésült középosztály lett az áldozat. Az összeomló hitélet, a pszichiátria és vallás közötti űr, a szülői tehetetlenség és az elfojtott bűntudat, még az orvostudomány tehetetlensége is – mind ott van ebben a filmben.
De miért működött szakmailag ennyire jól?
-
William Friedkin rendezése realista és visszafogott
-
Nem hatásvadász, nem klisés. A horrort naturalista eszközökkel mutatja be, ami miatt még valóságosabbnak tűnik a történet. Emellett kiemelkedő a zenehasználat, a lassú építkezés és a valós helyszínek használata. Ezek mind hozzáadnak az élményhez.
-
-
A forgatókönyv William Peter Blatty eredeti regényén alapul
-
Blatty mélyen vallásos volt, és a könyv megírását spirituális küldetésnek tartotta. Ez érződik is a sztorin: ez nem csak egy horror, hanem egy teológiai vita is. És itt a kulcs: Regan megszállása nem öncélú, hanem egy eszköz arra, hogy a film a hit, a kétely és az emberi lélek válságáról beszéljen. Többek között ebben is tévednek a mai, hasonló témájú filmek, mert sokszor azt hiszik, maga a megszállás a horror. A minél inkább kicsavart test vagy a sosem hallott trágárkodás. Pedig ebben az esetben is jól látható, hogy a pap hitének összeomlása, a kétségek, amelyek utat engednek a démonnak az emberi lélekhez, épp olyan fontosak, mint a megszállás szörnyűsége.
-
-
A színészi játék rendkívüli
-
Csak gondolod végig; Ellen Burstyn, Linda Blair, Max von Sydow, Jason Miller – mindannyian alávetik magukat a szerepüknek. Teljes átalakulást látunk, profi színészi munkát, amiből a 12 éves Blair alakítása még úgy is magasan kitűnik, hogy a többiek is mindent beleadnak. Mindegyik színész tudja, érzi, ha nem kapcsolódnak a szerepükkel, széthullik a film. Ez is nagyon fontos, ha hatásos filmet akar csinálni az ember.
-
-
Technikai megoldások úttörő jellege
-
A filmben használt effektek (pl. lebegés, nyakfordítás, hideg lehelet) forradalmiak voltak akkor, és még ma is remekül működnek. Miért? Mert valódiak, fizikaiak. Valahogy máshogy fogjuk fel őket, ha látjuk, hogy valóban megtörténtek a forgatáson és nem csak utolóag animálta a képre őket valaki.
-
És mitől több, mint egy mai ördögűzős film?
-
Nem csak effekt, hanem élmény. A megszállottság nem attrakció, hanem egzisztenciális kérdés.
-
Nem sablonokat követ, hanem kérdez. A néző nem csak megijed, hanem el is gondolkodik.
-
Nem termék, hanem üzenet. A film nem trendhez, hanem belső késztetéshez igazodott.
-
Nem gyorsan akar hatni, hanem mélyen. Lassú, de annál maradandóbb. Mint egy ima, amit beléd vésnek.
Oké, akkor ezen a vonalon megyünk tovább. Megnéztük, mi volt a korszak akkori társadalmi élménye, amiből maga Az Ördögűző is táplálkozott. Viszont ezután teljesen jogosan mondhatod, hogy ezekből ma is akad: sajnos van bőven háború a világban, az emberek kiüresedettek, keresik a hitüket, sokszor nem is feltétlenül Istenben, csak önmagukban, vagy épp a saját és a gyerekeik jövőjében. Még mindig félünk a gonosztól, amelyik folyamatosan új testet ölt és fenyeget minket. Ha pedig ezek teljesülnek, akkor miért ennyire rosszak ezek mostani, démonos természetfeletti horrorok?
Mert nem elég csak a receptet követni. Változni is tudni kell. A jól bevált formula önmagában kevés, hiszen eltelt több, mint ötven év Az Ördögűző bemutatója óta. Ennyi idő alatt nemcsak a technológia, a világ és a közönség változott meg, hanem az is, hogyan hat ránk egy történet.
Azt hiszem, nem kell magyarázni mennyire máshonnan várjuk ma már az ijedtséget, mennyire máshogy reagálunk a sokkra, hiszen annyi sztorit meséltek már el nekünk– talán túl sokat is. A klasszikus ördögűzős eszköztár (sikítás, trágárság, csuklótörő mozdulatok, templom, vallás) ma már nem meglepő, hanem ismerős. A tétet másképp kell emelni. Nem hangosabban, hanem mélyebbre ásva.
Talán ezért működött viszonylag jól a Conjuring-univerzum. James Wan nem új szörnyeket talált ki, hanem újra hitelesítette a már ismerőseket: a démoni megszállást nem effektekkel, hanem egy élethelyzettel tette rémisztővé. Egy anya, aki nem tudja megvédeni a gyerekeit. A test, mint csapda, amiből lehetetlennek tűnik szabadulni. Egy kapcsolat, amit a sötétség tesz próbára. Ezek az elemek a 2010-es évek horrorjának igazi tartóoszlopai lettek – és bár nem a legtökéletesebb filmek, azt jól megértették, hogy ma már nem a démonnak kell új formát adni, hanem a félelemnek új jelentést.
Na, de ne csak a panaszkodásra legyen nagy a szám. Hadd ajánljak alternatívát, vagyis hadd mutassam meg, hogy szerintem...
Mitől működne egy mai ördögűzős film
Vissza kellene találni a félelem gyökeréhez. Az Ördögűző azért volt hatásos, mert nem csak a démon volt félelmetes, hanem az emberi törékenység is. Persze, mondhatod, hogy az átlagos mozibajáró nem veszi észre ezeket a rétegeket, én viszont azt mondom, hogy hatni hatnak rá, főleg, ha az alkotók megfelelően és hozzáértőn ábrázolják ezeket a finomságokat, ezt pedig te sem vitathatod el. Az Ördögűző papjainak tökösnek kellett lenniük, akkor is cselekedni, ha félnek. Felvállalni azt, hogy néha mennyire nehéz hinni a saját erőnkben, önmagunkban, a rátermettségünkben.
Ma is ez kellene — de más kérdésekkel.
Mitől fél ma az ember?
-
Nem a sátántól, hanem az irányíthatatlanságtól (járvány, klíma, háború, AI, instabil politika).
-
Nem a megszállottságtól, hanem a tehetetlenségtől — hogy elveszítjük a kontrollt a testünk, elménk, gyerekeink felett.
-
Nem az ördögtől, hanem a kiüresedéstől – hogy nincs már semmi, amiben igazán hinni lehet.
Egy mai ördögűzős film akkor lenne hiteles, ha ezekből a szorongásokból táplálkozna. A démon nem feltétlenül kell, hogy bibliai legyen — lehet a közöny, a függőség, az identitásválság metaforája is. És nem is biztos, hogy a megszállásnak kell a fókuszban lennie. Főképp, ha az ma már inkább megmosolyogtat, mint elborzaszt.
Ami a 70-es években elborzasztott, ma már csak egy kellemes emlék.
De hogyan lehetne modernizálni a témát?
✅ 1. Ne másold a szimbólumokat, hanem találd meg újra őket
-
Nem kell mindig fordított kereszt és szenteltvíz. Ezekkel tele van már a padlás, mindenki ismeri őket. Persze ettől még használhatóak, de csak díszítésnek, hangulati elemnek. A gonosz jelzésére. És aztán felejtsd is el őket a filmes karriered hátralevő részére.
-
Lehetne például egy olyan megszállás, ami okosotthonon, vagy valamilyen digitális formátumon keresztül történik, ahol a démon „bejut” egy gyerek fejébe, mondjuk egy deepfake videóval, esetleg egy online hirdetéssel.
-
Vagy a démon lehet egy kollektív pszichózis is, amit a közösségi média táplál.
✅ 2. A pap karaktere ma lehetne bárki, aki szembenéz saját hitetlenségével
-
Lehetne egy pszichológus, egy kiégett tanár, egy jogvédő aktivista — aki hisz valamiben, de már nem tudja, miért. Sőt, talán még jobb is, ha hétköznapi ember, mert sokkal könnyebb kapcsolódni hozzá. A megszállottság így nem csupán vallási kérdés lenne, hanem etikai, pszichológiai és társadalmi.
✅ 3. Legyen tétje – de ne csak az élet-halál
-
Mi van, ha a démon nem öli meg a testet — hanem beszivárog az értékrendbe? Ha folyamatosan jelen van és anélkül mérgez, hogy megmutatná valódi arcát?
-
Mi van, ha a legfélelmetesebb dolog az, hogy már senki nem kérdezi meg: mi helyes és mi nem?
-
Egy modern ördögűzőfilm nem csak arról az aktusról szólhatna, hogyan "szedik ki a démont" az áldozatból hanem arról is: „Tudok-e még hinni valamiben?” Vagy "Miért történik ez most az életemben?"
Kamunak hangzik? Coelhos ömlengésnek? Pedig működne, hidd el nekem. És tudod miért? Mert egy ilyen film visszareflektálhaná:
-
A hit széthullását (spirituális, politikai, közösségi hitformákban is)
-
Az apaság/anyaság krízisét – mi van, ha már nem tudod megmenteni a gyerekedet?
-
Az identitásválságot – amikor valaki nem tudja, ki is ő, akkor a megszállás metaforává válik
-
A technológia beépülését az elmébe – az okos eszközök, algoritmusok, adatgyűjtés „démonként” való megjelenítése (de nem Black Mirror-módra, hanem mélyebben)
És ezek mellett ott kell legyen az alkotó személyes érinttetsége, a saját félelme, amivel ő maga is szembenéz az alkotás során.
Összefoglalva:
Egy mai ördögűzős film akkor lenne több, mint a klónok, ha:
-
nem csak másolná, hanem újragondolná a motívumokat,
-
aktuális félelmekből táplálkozna, nem szórakoztatóipari sablonból,
-
kérdezne is, nem csak ijesztgetne,
-
emberi lenne, nem csak teátrális.
Persze, ehhez közönség is kell. Csak attól, ha valaki ezeket az elemeket felhasználná a filmjében, nem váltaná meg a természetfeletti horrort. Ráadásul kellenének olyan filmek is, amik igazán próbálkoznak, mert még ha el is buknának, a következő alkotók tanulhatnának a hibákból.
Például The Exorcist sorozat (2016–2017) meglepően ígéretes próbálkozás volt, és sok szempontból épp azokat az elemeket próbálta újra felfedezni és modernizálni, amelyekről most beszélünk. Nem volt tökéletes, de jó irányba indult el – mégis elhasalt a közönség előtt. Ez egy nagyon tanulságos eset, és tökéletes példája annak, hogy nem mindig a minőség dönt, hanem sokszor fontosabb a kulturális kontextus, a nézői szokások és a jó időzítés.
Mi volt erős a sorozatban?
1. Nem másolta, tisztelte az eredetit
A sorozat folytatásként működött, nem remake-ként. Ez kulcsfontosságú. Ráadásul lassan adagolták a kapcsolatot Regan történetéhez, ami szerintem zseniális húzás volt, hiszen nem mondták ki azonnal, kit is szállt meg a démon. A szellemisége is inkább visszafogott, pszichológiai és intellektuálisan komolyabb volt, mint az éppen aktuális horror-felhozatal.
2. Társadalmi és morális kérdések beemelése
A sorozat foglalkozott hittel, kétséggel, bűntudattal, társadalmi marginalizáltsággal.
A két főpap (Tomas és Marcus) ellentétes karakterek: egyik „modern”, karizmatikus pap, másik a régi iskola, hiteles, megsebzett figurája. Ez egy már jól bevált dinamika volt és nem csak egy kitöltésre váró sablon. Egy ilyen jól felépített ellentétpár minden sztoriban remek.
3. Látvány helyett karakterdráma
Nem az effektek domináltak, hanem a belső harc. Az első évadban különösen.
És miért nem jött be a közönségnek?
1. Túl „komoly” volt a heti tévés horrorhoz
-
A sorozat nem egy jumpscare-parádé köré épült, hanem lassú égésű volt és karakterépítéssel operált. Talán túl sokat is gondolkodott, sokat várt el a nézőjétől, mi pedig eléggé eltunyultunk mostanára. Erős kézzel kell vezessen az író és a rendező, hogy ne add fel azt könnyen azt, ami elsőre nem robban bele az arcodba.
-
A közönség talán valami mást várt az „Ördögűző” név alatt – tömény borzalmat, nem spirituális drámát.
2. Műfaji identitászavar
-
A sorozat nem volt „elég horror” a horrorrajongóknak, és nem volt „elég dráma” a drámarajongóknak. Ez az „átmeneti státusz” sok sorozat halálát okozza ma is.
3. Marketing és pozicionálás hiánya
-
Nem volt világos, hogy kinek szól. A nosztalgiázó idősebb nézők talán nem kapcsoltak, a fiataloknak meg nem volt meg az érzelmi kötődés.
A tanulság: az irány jó volt, csak nem jókor és nem jó helyen
A The Exorcist sorozat tökéletes alap lehetett volna egy új, felnőtt, spirituális horror irányhoz. Csak nem heti epizódban, és talán nem 2016-ban, amikor még nem volt divat a „komoly horror”. Ma, az A24-horrorok után (Hereditary, Saint Maud, The Witch), talán már lenne közönsége.
Persze semmi sem muszáj. Láttunk már olyan időszakot, ahol egyik-másik alműfaj a háttérbe húzódott vagy épp el is tűnt; elég csak a folk horror eseménytelenségére gondolni a '80-as és '90-es években. Tehát, ha egy adott alzsáner nem reflektál, nem tart tükröt, vagy nincsenek meg a saját önkifejező alkotói, akkor nem kell erőltetni. Ha ez a koszak megvan a természetfeletti horror nélkül, azzal sincs semmi baj.
Viszont a fenti helyzet rámutat, hogyan oldják ki a filmekből az eredetiséget, az izgalmat, a varázslatot azok az alkotók, akik nem értik vagy félreértik a műfajt. Esetleg nem tudják magukat kifejezni benne vagy épp csak saját sikerhajhászásuk közepette tévednek ide és használják, rossz eszközként a horrort.
Van e megoldás? Kell e egyáltalán legyen? Ezt nekünk, a nézőnek kell eldönteni. Persze nem úgy, hogy átesve a ló másik oldalára, kvázi filmeket rendelünk magunknak a stúdiónál. Inkább bíztatni kéne az eredetiséget, díjazni a bátorságot, hagyni, hogy ne kiszolgáljanak minket a filmesek, hanem meglepjenek. Úgy, ahogy régen tették.
Neked nem hiányzik ez a fajta izgalom?
Nekem nagyon és megvallom azt is, jól esett kicsit puffogni a témán. Viszont ha már elindultam ezen az úton, akkor más nézőpontokat és más elméleteket is megvizsgálok, szóval, ha szívesen olvasol még a témában, akkor tarts velem máskor is. Ez a cikk ugyanis csak az első fejezete egy hosszabb gondolatmenetnek. A következő részekben azt vizsgáljuk meg, hogyan változtatta meg a streaming a filmek nyelvét, miért tűntek el a középkategóriás filmek a mozikból, és mit jelent az, hogy a közönség ma már nem csak néző, hanem alkotótárs is. Vagy inkább diktátor? Nem garantálom, hogy a cikkek közvetlenül egymás után jönnek, lehet be-beesik majd közéjük egy másik téma.
Egyébként a The Big '80s Horror Legacy I. - Shadows of Fear (A 80-as évek horroröröksége - A félelem árnyai) című könyvemben pont ezekkel a kérdésekkel foglalkozom, csak még mélyebben, még több példával, kifejezetten a ’80-as évek horrorfilmjei közül — azokkal, amelyek nemcsak szórakoztattak, de tükröt is tartottak a nézőiknek. Ha ez a téma megmozgatott, és bírod az angol nyelvet, érdemes lesz majd kézbe venni. (Már ha szereted a démonokat, a VHS kazettákat és az őszinte beszédet.) Ha érdekel, miért volt más akkor a horror, és hogyan lett belőle ipari sablon vagy épp művészi kiáltvány, már rá is vetheted magad az Amazonon. (A link a német Amazonra visz.)
A könyv, ami miatt nem blogoltam eddig.
Te egyébként mit gondolsz a fenti témáról? Szerinted is gagyik a mostani ördögűzős horrorok? Akárhogy is, várom a véleményed kommentben.
Találkozzunk legközelebb.
Addig is csumi